„Az illatok erősebben hatnak a szív húrjaira, mint a hangok, vagy a képek.” Az idézet Kipling tollából való, és valóban: egy nő, aki illatfelhőbe burkolózva elhalad egy férfi mellett, igazi titokzatos vágyat ébreszthet benne.

Mi a titka ennek a varázslatos felhőnek? Nos erre még a legavatottabb parfüm tudorok is nehezen adnak magyarázatot. Az igazi “orrok” számtalan különféle illatot tudnak megkülönböztetni, ahogy az illatok is ezer meg egy félék lehetnek.

No és ha már varázslatos felhőt említettem, kicsit hozzuk közelebb a valóságot. A parfüm szó a latin per fumum – a füstön át – kifejezésből ered. Ugyanis a parfüm régi formája nem volt más, mint illatos füst (tömjén) amelyet füstáldozatok bemutatásához és a halottak balzsamozásakor alkalmaztak, kábító illattal megtöltve a levegőt.

Ugye milyen messziről jutottunk el idáig? Valójában több, mint ötezer év távlatában beszélhetünk a parfümökről, ami igazán figyelemre méltó időtávlat.

Számunkra a parfüm egészen más: csábítás, titokzatosság, hódítás, egy csipetnyi erotika. Illatok orgiája, kavalkádja, amiben számos gyümölcsöt, kérget, mohát, virágot, és a természet utánozhatatlan harmóniáját kapjuk némi modern vegyészettel fűszerezve.

A parfüm persze egy állomás, hiszen az egyiptomi nők illatos olajai, a későbbi korok kölnivizei mind megannyi izgalmas lehetőséget rejtettek a hölgyek ápolt, vonzó, finom megjelenéséhez. A tömjén, mint illat, a kezdetek kapcsán nem véletlenül került az első közé, de ha azt mondom, hogy bazsarózsa, szantál, ilang-ilang, jázmin és társaik, akkor már meg is érkeztünk az illatok világának gazdag kertjébe.

Hihetetlen változatosság és sokszínűség jellemzi a parfümök világát: nem véletlen, hiszen a kész illatok háromféle összetevőből fonják egybe a végleges variációt: az illatpiramisban az alapillatot a szívillat és a fejillat egészíti ki és teszi teljessé. A parfümök is olyanok, mint a borok.

Egy jó bor előbb ad egy alapélményt, aztán ahogy a kortyot ízlelik, forgatják, úgy a parfüm is ad egy második, sőt harmadik vonalbeli lecsengést, ami igazán egyedivé, varázslatossá teszi. Így lehet az, hogy ahány parfüm, annyi egyedi illat. Sőt, még azon is múlik a történet, hogy ki az a hölgy, aki magára, illetve maga köré permetezi.

No és akkor még nem is beszéltünk a különféle töménységű koncentrátumokról. Hiszen a parfümön túl, illetve még az előtt vannak a kölnivezek, eau de toilette-ek, és társaik. A parfümök használói már lényegében maguk diktálják a trendet: megfordult a világ, hiszen a híres parfüm márkák egy-egy személyiség, vágyott illat kapcsán léteznek, jönnek létre.

Amíg Egyiptom hölgyeinek kedvence illatos olajként a fahéj, mandulaolaj és méz keveréke volt, addig ma már a legtöbb parfümöt napszakra, évszakra, sőt a használója egyéniségére hangolva készítik el. Így valóban minden parfüm más és más.

Elvarázsol és felszabadít, ugyanakkor titokzatossá és különlegessé varázsolja viselőjét. Merthogy az igazi parfümöt viselni illik. Illetve úgy mutatja meg igazán magát, egyedi vonásait.

Tárolásukra már ősidők óta kecses, néha egészen különleges alakú, formájú üvegcséket, parfümös fiolákat használtak. Egészen napjainkig változó formavilág jellemzi ezeket, de az igazán egyedi daraboknak külön története van. Volna kedve egy virtuális sétához ebben a világban?

Fedezze fel őket, böngésszen köztük a Galéria Savaria termékei közt, igazán különleges darabokra lelhet: https://galeriasavaria.hu/termekek/uveg/parfumos-uveg/

Források:

http://www.babor.hu/index.php?inc=hirek&cikk_id=90&ht=

http://parfumtar.hu/parfum-tortenelem

http://www.parfum.hu/tortenelem.php

http://www.life.hu/trend/20111123-a-tortenelem-illata-az-illat-tortenelme.html