A szép, régi fémtárgyak vonzzák a szemet. A Galéria Savarián meghirdetett régiségek között gazdag kínálatot találunk a legkülönbözőbb fémből készült használati és dísztárgyakból.
A lemezből készült pohár, serleg, váza, tál, tálca, tányér, főzőedény, mély dombormű, körplasztika, szobor közös vonása, hogy belül üregesek.
A világhírű Szent László herma talán a legismertebb ilyen alkotás. Az ereklyetartó fejrészét még a XIII. században készítették, és Zsigmond királysága alatt egészítették ki a zománcozott mellrésszel. A herma aranyozott ezüstlemezből készült, és az arc formái követik az eredetileg fából faragott portré vonásait.
Az arany, a vörösréz, és az ezüst felmelegítés után hirtelen lehűtve kilágyulnak. Ezt a tulajdonságukat használják ki az ötvösök, amikor kézi megmunkálással akarnak készíteni üreges tárgyat, sík lemezből. Egy váza előállításának lépésein keresztül mutatnám be a szakmai csíziót.
Nyolctized milliméter vastag vörösréz lemezből kivágok egy 40 cm átmérőjű kört. Körzővel megrajzolom a váza alját, és az átmérőhöz illeszkedő ívű, legömbölyített acélon szabályos kört kalapálok rá. Ezután egy hosszú, kúpos üllőn a talprésztől a szélek felé haladva hullámokat ütök sugár irányban. Ezáltal egy kalapforma jön létre. A készülő váza aljától körkörös ütésekkel haladok a palást széle felé, olyan kalapácsot használva, aminek feje legömbölyített téglatest formájú. Ütéseim elsimítják a hullámokat, zömítik a lemezt. Közben többször felmelegítem a munkadarabot, és hideg vízbe mártom. Ahogy a hullámok teljesen kisimulnak, elkezdhetem a tervezett forma kialakítását.
Ha fejformát akarok létrehozni, hasonló módon kezdjük el, mint a váza készítését. Ilyenkor a „váza nyaka” átminősül a portré nyakává. Megközelítően tojás alakúra kalapáljuk a lemezt, majd behúzzuk a nyakrésznél. De hogyan lesz orra, szeme, és álla a lemezből készülő tojásfejnek?
A fejforma kitüremkedéseit kalapálással alakítjuk, egy erre a célra kimunkált szerszámmal, nyújtott S alakú „rezgővassal”. A satuba fogott rezgővas acélszárát, egy segítő folyamatosan ütögeti. A fejformát két kézzel tartva a rezgővason vezetem, ahogy a forma megkívánja. A rezgővas a rugalmas szárra mért ütésektől olyan a hatással van a formára, mintha egy törpe-termetű ötvös-segéd belülről kalapálná azt.
A forma végső finomítása cizellálással történik, amelyről a negyedik „Műhelytitkokban” írok.
Addig is gyönyörködhettek a Galéria Savaria online piactér változatos termékkínálatában, többek között a fémből készült tárgyakban.