Nincs könnyű dolga annak az online piactérnek, amelyik szeretné megvédeni az eladóit a felelőtlen vásárlóktól. Ahol lehetőség van arra, hogy áruk cseréljenek gazdát, ott előbb-utóbb megjelennek a meggondolatlan vevők is. Minél népszerűbb egy hirdetési felület, annál nagyobb eséllyel.
Komolytalan vásárló?
Mivel ezt a bejegyzést olyanok is olvashatják, akik még nem jártasak az online adás-vétel területén vagy a háttérben meghúzódva még csak ismerkednek vele, tisztázzuk a fogalmakat. Ki számít komolytalan vásárlónak?
A legtöbb online piactér úgy működik, hogy a vevő egy gombra kattintva jelzi, majd a lépéseken végighaladva megerősíti a vásárlási szándékát.
Ezt követően az eladó és a vevő megbeszélik egymással az áru kifizetésének és átvételének módját. Mikor és hol találkozzanak, ha személyes átvételben egyeztek meg? Ha az utalást és a postázást választották, pontosan mennyi a szállítási árral megnövelt utalandó összeg? Hova kell postázni? …és így tovább.
A meggondolatlan vásárlók okozzák a legtöbb fejfájást az eladóknak. Egyrészt macerás és bosszantó „futni” a vásárló után, másrészt meglehet, hogy egy komoly érdeklődő már rég elvitte volna az árut. Bosszantó, ha egy eladó ilyen helyzetbe kerül.
Hogyan ismerhető fel a komolytalan vevő?
Képzelje el a következőt: Budapest legforgalmasabb utcájában nyit üzletet. Naponta emberek ezrei sétálnak el a boltja előtt. Ha megkérdeznék Öntől, hogy van-e garancia arra, hogy kizárólag olyan vásárlók teszik majd be a lábukat a boltjába, akik betartják az ígéretüket és másnap tényleg visszatérnek, hogy elvigyék a félretett tárgyat, mi lenne a válasza? Valószínűleg az, hogy ezt ekkora tömegnél lehetetlen garantálni. A Galéria Savarián ennél még nagyobb vásárlói tömegre kellene maximális garanciát vállalnunk.
Szögezzük le: nincs 100%-os megoldás. Egyetlen piactér sem tudja teljes mértékben megakadályozni azt, hogy az eladói ne találkozzanak komolytalan vevőkkel. Online piactérként a mi feladatunk az, hogy a legminimálisabb szintre szorítsuk azoknak a vevőknek a számát, akik felelőtlenül kattintgatva vásárolnak.
Itt a Galéria Savarián mi két célt tűztünk ki magunk elé:
- megakadályozni, hogy a komolytalan vevő eljusson a vásárlásig
- mielőbb azonosítani és tiltani a piactérről a meggondolatlan vásárlót
9 példa, hogy a Galéria Savaria hogyan védi az eladóit
Az opciók kattintásra lenyílnak:
Meglepő, hogy egy alapvető regisztrációs folyamat milyen hatékonyan kiszűri a komolytalan vásárlókat. Az eladó önmagában már ezzel az előszűrővel nagyobb védelmet kap, mint amit egy apróhirdetési oldalon kapna.
Ebben az esetben tehát az e-mail címen felül egy további hitelesített adattal rendelkezik már a vevő. Ki akarna vesződni a telefonszám hitelesítésével, ha csak szórakozásból jött „vásárolni”? Ez egy újabb hatékony szűrő, amin a komolytalan vevők fennakadnak.
A Galéria Savaria eladói beállíthatják, hogy kizárólag ellenőrzött vásárlóknak engedélyezik a vásárlást. Ez a funkció az eladói beállítások oldalon aktiválható a vásárlói követelmények táblázatban.
A Galéria Savarián elfogadhatatlannak tartottuk azt, hogy egy szabálytalankodó vásárló negatív értékeléssel megfélemlítheti a tisztességesen üzletelő eladókat. Az új értékelési rendszerünk nem teszi lehetővé, hogy egy vétlen felhasználó jogtalan értékelést kapjon.
Az értékelési rendszerünk működéséről a blogon és a súgóközpontban olvashat bővebben. Érdemes átolvasni az ismertetőt, mert működésében eltérhet azoktól, amiket más piactereken megszokhatott.
Nálunk a sikertelen tranzakciók értékelésénél a sikertelenség okát kell megjelölni. A Galéria Savarián tehát nem bújhatnak semleges értékelések mögé a komolytalan vevők.
A felelőtlen vásárlók kiszűrésére egy külön opciót hoztunk létre, amit ilyenkor megjelölhetnek az eladók az értékeléskor:
A vásárló nem jelentkezik / nem fizeti ki a terméket
A pontos megjelölés miatt más értékelési rendszerekkel összehasonlítva sokkal pontosabban tudjuk azonosítani a meggondolatlan vásárlókat és szükség esetén tiltani azokat, akik sorozatosan bosszúságot okoznak a Galéria Savaria eladóinak.
Ha valamilyen probléma adódik a lebonyolítás során, ügyfélszolgálatunkhoz fordulva első kézből, feketén-fehéren láthatjuk, hogy ki miatt nem jöhetett létre az üzlet. Ön teljesen védve van a problémás felhasználótól és az ügyfélszolgálatunkat sem vezetheti félre ‘meghamisított’, bemásolt üzenetekkel.
Ha mégis más csatornán (e-mailben, telefonon) venné fel a vevővel a kapcsolatot, ezt is megteheti. Ebben az esetben azonban ügyfélszolgálatunk nem tudja garantálni a fent említett hatékony segítséget.
A fejlett korlátozó rendszerrel megakadályozzuk, hogy egy kitiltott vásárló új regisztrációval a Galéria Savaria eladóit bosszantva tovább folytathassa tevékenységét.
Hogyan tovább?
Ezzel még nincs vége a munkánknak. Folyamatosan kutatjuk azokat a lehetőségeket, amelyekkel jobbá tehetjük online piacterünket. A Galéria Savariát folyamatosan fejlesztjük és nemcsak a saját, de felhasználóink tapasztalataira is támaszkodunk.
Vélemények, kérdések
Örömmel vesszük, ha megosztja a fentiekkel kapcsolatos véleményét. Ha hozzáfűzne valamit a témához, esetleg valamilyen kérdése van és segítségre van szüksége, alul a hozzászólások blokkban tudja megírni üzenetét.